Da min datter bestilte en turistbus…

For et par uger siden sad min næstældste datter og researchede til en matematikopgave. Opgaven lød, at der skulle arrangeres en lejrskole med transport, ophold og aktiviteter.

Kamille syntes, at det ville være en rigtig god ide med en turistbus, der stod stand-by  i fem dage, så kunne klassen jo når som helst komme på udflugt. Det var dyrt, fandt hun ud af, men pyt, så kunne de jo tage en en-dags-tur til Tyskland, når de alligevel var i Sønderjylland, og så måtte hun bare spare på nogle andre ting.

Det var på ingen måde en nem opgave at lave. Hun sad i timer på nettet for at finde ud, hvad sådan noget kunne koste, og hvor og hvordan man kunne bestille en bus.

I mandags fandt vi så ud af, at hun havde løst opgaven til et 12-tal. Kl. 8.30 blev jeg ringet op hjemme af en buschauffør:

- Må jeg tale med Kamille Christensen?

- Hun er i skole, hvad drejer det sig om? spurgte jeg.

- Jeg holder nede på Ringsted Station med en bus og venter på en klasse, der skal køres på lejrskole…

Midt i besøg af sundhedsplejersken måtte jeg forklare ham, hvordan tingene hang sammen, at hun er en pige på 13, der skulle lave en opgave, og at hun måtte være kommet til at lave en fejl.

Heldigvis tog han det meget pænt:

- Jamen, hun har i hvert fald løst sin opgave meget grundig. For bussen er både bestilt og bekræftet med email og telefonnummer. Men jeg ringer til vognmanden og forklarer ham det. Og så har jeg da fået tidligt fri i dag, grinte han.

Men så nemt slipper man ikke altid. For flere år siden bestilte min den gang 14-årige søn ved en fejl et medlemskab af en bogklub. Bøgerne kom aldrig, men det gjorde regningen.

Selv om jeg ringede og fortalte, at vi ikke havde modtaget bøgerne, og at min søn ikke var myndig, helmede de ikke. Regninger blev til inkasso, og først efter et par år holdt det endelig op.

Men jeg forstår ikke, at man som firma ikke gør mere for at tjekke en bestilling, når man ikke kræver betaling up-front. Bøgernes pris var trods alt kun i størrelsesordenen et par hundrede, mens buslejen var 15.000!

Jeg er helt vildt ked af det på både chaufførens og firmaets vegne, og Kamille ringede og undskyldte, så snart hun var hjemme.

Men om ikke andet ved jeg da nu, at hun sagtens kan finde ud af at bruge nettet – også til andet end facebook og Gosupermodel…

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Connect with Facebook

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>